Onze Next Level High Performance Teams aanpak om het voortbrengen van software in teams te versnellen bestaat uit drie stappen en twee focusgebieden. Het eerste focusgebied betreft de systeemkant van de organisatie, en het tweede focusgebied betreft de gedragskant. Beide focusgebieden vereisen een verschillende aanpak, maar hebben ook overlap en een wisselwerking. Onze aanpak omvat beide focusgebieden en de wisselwerking ertussen. De drie stappen zijn:
Hieronder volgt een uitwerking per stap.
1. Bepalen stip op de horizon
Samen met u bepalen we de stip op de horizon die u wilt bereiken. Dit kan bijvoorbeeld zijn:
Op basis van deze stip bepalen we het zogenaamde mission statement die de stip op de horizon verwoordt. Deze stip wordt gebruikt om alle betrokkenen tijdens het gehele traject daarop te richten en ernaartoe te laten bewegen. Daarom moet het een korte zin zijn die energie geeft aan het nog op te starten verbetertraject en. Het is erg belangrijk voor het welslagen van het verbetertraject dat dit mission statement goed gekozen wordt. Wij helpen u daarmee. Tevens zal het mission statement in combinatie met de uitkomsten van de scan en de door u benoemde doelen een verbeter backlog opleveren die geprioriteerd is aan de hand van het mission statement, mate van belang, urgentie en low hanging fruit.
2. Het uitvoeren van de Software Delivery & Technology Architecture Scan (SDTAS)
We onderzoeken de organisatie, de cultuur, de processen, de teams en de mensen ín de teams (een nulmeting). Door middel van interviews en deskstudy krijgen we inzicht in werkwijze, kennis, kunde en gedrag van de teams t.b.v. de vervolgstappen. Zie ook hier.
Software Delivery Performance Model
Wij hebben een model ontwikkeld met de DevOps filosofie als uitgangspunt. Ook zien wij continuous delivery als een belangrijk paradigma in ons model. We hebben ons laten inspireren door de 24 capabilities, zoals beschreven in het boek Accelerate[1]. Ons model gaat nog een stap verder dan alleen DevOps, Continuous delivery en Accelerate omdat we vinden dat daarin een aantal aspecten die van cruciaal belang zijn voor het versnellen en verbeteren van software delivery onderbelicht zijn. Denk hierbij aan gedragsaspecten die de 24 practices uit Accelerate versterken, de koppeling naar de Business (de gehele gebruikersorganisatie en in het bijzonder de Product Owner), de koppeling naar Beheer en het wegnemen van blokkerende weeffouten in het organisatiesysteem (die het gewenste gedrag in de weg zitten).
DORA metrics
DORA metrics zijn het resultaat van zes jaar onderzoek uitgevoerd door het DevOps Research and Assessments (DORA) team en betreft 4 metrieken:
Deze metrieken bepalen hoe succesvol een bedrijf is in DevOps. De resultaten en gegevens van het DORA-onderzoek zijn een meetstandaard geworden voor het volgen van development en delivery prestaties.
Waarom zijn de DORA metrics zo belangrijk om bij te houden vanuit een DevOps-prestatieperspectief? Deze metrieken helpen DevOps en technische leiders om de doorvoer (snelheid) en stabiliteit (kwaliteit) van softwarelevering te meten. Ze laten zien hoe goed ontwikkelteams sneller en betere software leveren aan hun klanten. Het is een graadmeter aan de hand van concrete gegevens, zodat aan leidinggevenden kan worden gerapporteerd over de DevOps-prestaties van de organisatie. Op basis hiervan kunnen aanbevelingen voor verbeteringen worden gedaan.
Bepalen weeffouten in het organisatiesysteem
Door individuele gesprekken, deskstudy (beschreven processen en rolbeschrijvingen) en het bijwonen van een aantal overleggen (observatie) zullen we ons een beeld vormen van de huidige status van de werkwijze. De norm Enterprise Engineering zal worden gehanteerd om blokkerende weeffouten in het organisatiesysteem bloot te leggen. Het is niet de bedoeling om álle weeffouten te beschrijven. Een blokkerende weeffout is een weeffout in het organisatiesysteem dat het gewenste gedrag in de weg staat.
Bepalen huidige en gewenste cultuur
Tijdens de scan gaan we vaststellen wat de huidige en wat de gewenste cultuur is. Door middel van interviews en groep sessies met medewerkers en het management wordt vastgesteld wat die huidige cultuur is, in termen van gedrag. Niet de cultuur zoals wordt gedacht dat deze is, maar hoe deze wérkelijk is. Daarnaast vormen we gezamenlijk een beeld van gewenst en ongewenst toekomstig gedrag. In stappen:
Op basis van de verkregen inzichten maken we een analyse. Deze analyse geeft inzicht in potentieel te verbeteren (werk)situaties, processen, rollen, gedrag en vaardigheden. In samenspraak met u bepalen we de mogelijke verbeteracties en interventies door een of meerdere coachvragen te formuleren met bijbehorende manier om te meten hoe de verbetering zichtbaar wordt. Deze geldt als leidraad en als meetlat om te kijken of we met coachen het mission statement bereiken.
Volgorde
Tijdens de scan doen we een voorstel om met een aantal teams te beginnen en ook welke teams dat zijn. De andere teams haken aan zodra de eerste teams al met de nieuwe werkwijze werken en de eerste successen zijn geboekt. Het is de bedoeling dat eigen medewerkers het voortaan zelf kunnen. Opleiden, coachen en begeleiden is onderdeel van het verbetertraject.
Voor de ordening en structuur van de verbeterpunten die volgen uit de scan gebruiken we de A3 Thinker methodiek. Per verbeterpunt worden de volgende punten beschreven en visueel gemaakt: achtergrond, huidige situatie, probleem, doel, analyse, maatregelen, implementatie, bevestiging en follow-up. De gehele SDLC is onderwerp van de scan.
Daarna gaan we met elkaar in gesprek. Aan de hand van de doelen (het mission statement) bespreken we de uitkomsten van de scan. Samen bekijken we waar de hoogste prioriteit ligt en voeren we het gesprek over het veranderpotentieel van de teams. Zo krijgt u een totaalinzicht van de mogelijke verbeteringen:
3. Het verbetertraject op basis van de scan
Dit traject bestaat uit een aantal onderdelen:
Bepalen Change Agents
Change Agents zijn mensen naar wie iedereen luistert als ze beginnen te praten, mensen op wie wordt gelet, mensen wiens mening telt. Dit kunnen managers zijn, maar dat hoeft niet per sé. Change Agents hebben ook een groot netwerk binnen de organisatie. Een paar Change Agents zouden voldoende moeten zijn om invloed uit te kunnen oefenen op iedereen binnen de organisatie (het opgetelde netwerk van de Change Agents bestrijkt alle medewerkers). In overleg zullen we de selectie doen van de Change Agents.
Vervolgens bekijken we hoe deze Change Agents in de geplande transformatie zitten: verwelkomen ze deze of zijn ze erop tegen? Als er veel weerstand zit, zullen we die weerstand allereerst de nodige aandacht geven. Als er weinig tot geen weerstand zit kunnen de Change Agents de Leidende Coalitie vormen van het verandertraject.
Workshop High Performance IT
Deze workshop is een interactieve 1/2e dag overview waarin we de teams een spiegel voorhouden en confronteren met wat het betekent om een High Performance Team te zijn. Deze is bedoeld voor gehele teams inclusief de manager(s). Iedereen wordt bewust gemaakt van het feit dat er een gezamenlijke verantwoordelijkheid is voor software delivery en het continu verbeteren van dat proces. De workshop bestaat uit interactieve stukken theorie en oefeningen om deze theorie ook in de praktijk te zien werken.
Verandermanagement aspecten in het verbetertraject
We zien dit verbetertraject als een middle-out (een combinatie van topdown en bottom up veranderingen) verandertraject dat zich zowel op systeem- als op gedragselementen richt om de nieuwe manier van werken duurzaam te laten beklijven. Aan de ene kant zal het management anders moeten sturen en zij zullen kaders moeten geven voor de uitvoering van het werk. Tevens zullen er andere vragen gesteld moeten worden dan voorheen en ander gedrag moeten worden vertoond. Daarom omhelst dit traject de volgende activiteiten die uitgevoerd zal worden:
[1] Accelerate, The Science of Lean Software and DevOps: Building and Scaling High Performing Technology Organizations
Ron Rouhof | Directeur
[email protected]
06 - 50 60 76 91
Alain Bultink | Managing Director
[email protected]
06 - 15 36 10 77