Wat Product Owners kunnen leren van reizen

Erik Buitenhuis - Mijn partner en ik zitten tegenover elkaar. We bespreken hoe we in een paar dagen vanuit Noord Macedonië naar Slovenië zullen rijden, waar onze zoon zich nog een paar dagen bij ons zal voegen. Onze reis van 3 maanden door de Balkan was geweldig. Maar nu is de tijd bijna om. We hebben nog een paar dagen om een flink stuk terug te rijden, over vaak slechte wegen met een daktent op de auto.  

Gulzige Product Owners 

Op onze vakanties wilden we vaak te veel in te weinig tijd zien en doen. Daardoor waren die vakanties vaak te gehaast naar onze zin en gingen we niet echt uitgerust weer aan het werk. Mensen die van actieve vakanties houden herkennen dit vast wel!  

We waren als een gulzige Product Owner die altijd kiest voor meer en meer features, met onvoldoende aandacht voor kwaliteit en onderhoud.  

Op onze grote reis zouden we het anders aanpakken, hadden we ons voorgenomen. We begonnen kalmpjes aan. We waren op onbekend terrein en 100 kilometer verderop was het ook iedere keer weer mooi, dus waarom verder rijden? En we hadden een zee van tijd! In 3 maanden zouden we zeker Montenegro, Albanië en Kosovo halen. Die regio hadden we als keerpunt bedacht. 

We hadden voor de terugreis ruwweg twee opties: het hele stuk terugrijden of een groot deel met een boot afleggen. Doordat we die beslissing te lang uitstelden en uiteindelijk kozen voor de terugrijd optie, hadden we weinig tijd om weer terug te reizen. Zo dreigde het slot van onze reis toch weer een race tegen de klok te worden. 

Continu verbeteren 

Een volgende reis gaan we het nog weer beter doen. We gaan dan van tevoren een grove planning maken: een globale route langs de belangrijkste punten en een globaal tijdschema. Die gebruiken we als richtlijn, zodat we houvast hebben. We blijven wel flexibel en passen onderweg regelmatig onze planning aan, bijvoorbeeld door het weer, verhalen van andere reizigers of als we op een superleuke plek zijn. We blijven langer op het parkeerweitje bij het restaurant in Albanië met het fraaie uitzicht, leuke medereizigers, eigenaar en personeel. Maar we houden wel altijd het grote plan in de gaten.  

We gaan als goede Product Owners aan het begin een globale planning met globale requirements en architectuur maken. Just enough! Details vullen we onderweg in, Just in Time. En naar aanleiding van voortschrijdend inzicht en wijzigende omstandigheden passen we planning en requirements aan.  

Alles van tevoren in detail plannen is niet handig. Van tevoren is het moment dat je het minst weet. Beslissingen kun je daarom het beste zo lang mogelijk uitstellen. Zo lang als verantwoord is, maar ook weer niet te lang. 

Prioriteren 

We gaan voortaan vooraf bepalen wat we écht willen zien en doen én wat leuk is maar we eventueel kunnen missen. We maken keuzes. Vaak moeilijke keuzes, maar zo voorkom je dat je uiteindelijk een paar van de leukste dingen mist.  

Één van de “stances” of onderdelen van Product Ownerschap (https://tinyurl.com/47dk59h3) is het maken van keuzes. En die keuzes zijn moeilijk. Je moet mensen teleurstellen. Iets doen betekent dat je iets anders niet kunt doen. 

Reizen en Product Owners 

Een product ontwikkelen is als het maken van een reis. Bepaal in grote lijnen je doel en je route. Je moet voortdurend keuzes maken want je wilt altijd veel meer dan past binnen tijd en budget. Dit is een continu proces want als je alles van tevoren plant mis je de flexibiliteit om je route aan te passen aan onverwachte leuke of minder leuke dingen die op je pad komen. Je haalt dan minder uit je reis dan mogelijk is. Die flexibiliteit is maximaal door just enough en just in time te plannen. De kunst is om te bepalen wat just enough en just in time zijn. Zo haal je de maximale waarde uit je reis, en uit je product! 

Het slotakkoord van onze reis 

Na een paar, naar onze zin te lange, reisdagen bereiken we Slovenië. In Ljubljana halen we onze zoon van de Flixbus. Samen ontdekken we de stad en maken een flinke hike in de bergen voor we de laatste 2 etappes naar huis rijden. Uitgerust. 

 


Over de Auteur: Erik Buitenhuis

Ik heb een passie voor agile. Opgegroeid in de jaren 80 en 90 bij innovatieve startup bedrijven raakte ik gefrustreerd toen ik in grote, logge, bureaucratische organisaties terecht kwam. In 2007 maakte ik kennis met Scrum en bleek veel van wat ik altijd in die startups had gedaan “agile” te heten. Nu help ik grote logge organisaties stappen te maken naar een manier van werken die werknemers en klanten blijer maakt. 

Naar het overzicht

Ron Rouhof | Directeur
[email protected]
06 - 50 60 76 91

Alain Bultink | Managing Director
[email protected]
06 - 15 36 10 77